irmaliesmalawi.reismee.nl

Vrije zaterdag 11-11-2017

Vrije dag vandaag. 3 van onze huisgenoten gaan vandaag hyken,ze vertrekken om half zeven in de ochtend. Een van de meisjes, Karlijn , gaat vertrekken, ze vervolgd haar reis met de back-pack richting Zuid Malawi. Zomba is haar eerste doel. We zwaaien haar uit als ze in de Tuktuk richting Lilongwe gaat voor een busreis van 6 uur.

We moeten de was klaarleggen voor Lukia, voor 100 kwatcha per kledingstuk regelt zij dat, we vinden onze spullen 's avonds netjes gevouwen weer terug. ( 100 kwatcha = 12 cent)

Lukia komt 4x in de week om het huisje schoon te maken en de was te doen.

In de middag gaan wij met William in de Tuktuk naar de stad. Omdat wij daar de weg nog niet weten gaat Victoria onze Noorse huisgenote mee. De supermarkt doen we als laatste, daar haalt William ons weer op. Hij is betrouwbaar en werkt voor een vaste prijs.

We gaan naar de markt voor fruit en groenten, maar er is van alles te koop. Levende kippen en gebakken aardappelen, daar willen we natuurlijk een foto van maken, dat vraag je hier eerst, soms mag dat zo, soms laten ze je daarvoor betalen. Als laatste halen we het fruit. Binnen 10 seconden staan er wel 8 mannen om ons heen die van alles willen verkopen. Het is erg wennen dat ze zo dicht bij je komen staan, echt in je nek staan te hijgen.

Daarna steken we over naar de 2e handskleding markt. Dat gaat tegen betaling over een brug, dat geld is voor onderhoud van de houten brug....is hard nodig ook. Zie de foto's. Aan de linkerkant van de brug is het land bewerkt, rechts is de stortplaats. We denken nu te weten waar onze kleren die we in de zakken stoppen blijven. Ongelooflijk wat een boel kledingstukken bij allemaal verschillende stands. Je kunt ze ter plekke passen en laten vermaken.

Toen terug voor de overige boodschappen die we voor 2 dagen doen. We komen al een bekende tegen, hij herkende ons van de woensdag. Wij moesten echt naar zijn kunstwerken komen kijken. Pfff vermoeiend zo'n achtervolger. We noemen hem de artist.

Naar huis en lekker even buiten zitten. We hebben vanaf 11 uur in de ochtend geen stroom. Dus koken we op 2 gasflessen ons avondmaal. Lies en ik koken dus hoeven we niet af te wassen vandaag. De jeugd heeft voordat we naar bed gaan de keuken helemaal leeggeruimd en met spuitbussen de kakkerlakken proberen te verjagen.

We zijn benieuwd of het echt helpt. We lopen hier in ieder geval niet op blote voeten.

Groetjes Lies en Irma

Marianne

Wat een kleurrijk verhaal! En zo zullen er nog wel meer volgen. Mooie lappen stof hebben jullie gekocht;).
Groetjes Peter en Marianne

Truus

Wat een verhaal. Leuk toch dat jullie nu al herkend worden?? dat komt zeker door die witte haren en dat bruine gezicht. Wel een heel speciale markt zijn er ook paskamers om de klefing te passen?????Hebben jullue al wel een keer stroom gehad? Want zo te lezen koken jullie steeds op gas. Fijne tijd en geniet ervan. Tot het volgende leesplezier.??

Dolf

Hoi Irma en Lies,
Hier een reactie van mij. ( had mij niet aangemeld en ontdekte vanochtend ook nog blognaam verwijderd te hebben. Toen Ton even gebeld voor de nodige informatie ) )
Maar lees en zie dat het allemaal naar wens gaat. Dat de stroom af en toe uitvalt zal de pret niet drukken. Je kunt tenslotte ook op gas koken. Succes de komende weken, ik ben nu aangemeld en blijf dus ook op de hoogte. Alweer benieuwd naar volgende bericht. Groeten Dolf

Miek

Wat een belevenis iedere keer om in de stad te komen, maar ja dan heb je ook wat. Leuk dat jullie al herkent worden, na een paar dagen. En word er dan Malawi's gekookt of bepalen jullie zelf wat er vandaag op tafel komt ? In ieder geval nog veel plezier vandaag op jullie vrije dag en tot 't volgende bericht. Hou je haaks allebei !

Lianne & Hans

Wederom een leuk verhaal van jullie belevenissen wat lekker wegleest. Ben wel benieuwd wat de "pot" schaaft als er gekookt wordt op twee gaspitten....? Geniet van jullie vrije dagen en we lezen graag hoe het jullie verder vergaat in Malawi ! Toi,Toi,Toi !!

Jolanda

Wat een leuke verhalen en een hele belevenis. Fijn dat je geregeld een vrije dag hebt om wat de markt op te gaan maar vast ook weer leuk om morgen naar de baby's te gaan.Nog veel plezier.
Groetjes Jolanda

Uwe/koos

Hallochen Lies en Irma,
Gesternmittag nog gezegd,wat zullen de dames het winkelen missen maar wat lees ik : jawel ook daar gaan ze winkelen en sjans hebben ze ook jullie komen. niets te kort ,maar goed ook ?geintje.
Zijn de schoenzolen nog niet dun geworden van het vele lopen ? In ieder geval blijven jullie fit en dat is de hoofdzaak .
Groetjes uit Weert ?

Mia

Lies & Irma wat geweldig wat jullie allemaal mee maken
Zo te horen een hele andere wereld als hier.
Mooi om dat allemaal mee te maken
Wij zijn met andere dingen bezig
9 nov is Fred overleden

Hetty

Mooi rok heb je aan?. Knap in elkaar gezet. Leuk die foto’s. Geeft een goed beeld van de situatie daar. Veel plezier daar en graag tot het volgende bericht.?

Uwe

In verband met de 8 hijgende mannen op de markt: Maar goed, dat jullie onder de wikkelrok nog de lange broek aanhanden...

Annie en Martin

Hallo Lies en Irma,
Wat een mooie tijd, jullie beleven van alles, ziet er geweldig uit. Mochten jullie de broeken van de markt niet aan? Zie dat jullie mooie rokken aan hebben. Wij wensen jullie nog heel veel plezier en kijken weer uit naar het volgende verslag.

Henk en Betsie

Hallo Irma en Lies,
Zo te lezen hebben jullie het goed naar jullie zin. Nog heel veel plezier!

Doingoood