irmaliesmalawi.reismee.nl

Avontuur, cultuur en natuur

Dit weekend gaan we samen met onze privechaffeur cq gids Johnnie 2 dagen op stap.

We vertrekken zaterdagochtend om 07.30 uur, mooi op tijd. Onze eindbestemming voor vandaag is Sengabay, pal aan het Malawi meer.

Eerst bezoeken we de Rock Paintings in het Mphunzi Area. Tekeningen van 10.000 jaar oud gemaakt door de pygmeeën, zogenaamde bosjesmannen of little people. We arriveren daar rond half tien. Om dit allemaal te kunnen zien moeten we samen met onze gids John een flinke klim maken van ongeveer een half uur. Lastig tegen die rotswand bij deze temperatuur maar het resultaat is de moeite waard. Een fantastisch uitzicht en mooie dierentekeningen in de rotswand.

Na de afdaling nog wat andere bijzonderheden bekeken, maar de tijd ontbrak om alle tekeningen (Unesco beschermd) te bekijken. We zitten hier dan op de grens met Mozambique. We rijden verder naar Mua Mission om het Ku Ngoni museum te bezoeken. Zeer de moeite waard. Het verteld de historie van 3 bevolkingsgroepen, hun gebruiken symbolen en rituelen. Dit in de vorm van poppen tekeningen foto's en maskers. Er is ook een galerie met veel houtsnijwerk.

Na 1 uur vervolgen we onze weg, de hele route rijden we langs hutten hutjes en nederzettingen. We komen ogen tekort voor zoveel indrukken, Lies zittend op de achterbank werd er stil van. Uitleggen hoe die mensen daar leven, wonen en werken is bijna onmogelijk. We stoppen voor overstekende geiten en koeien, die door kleine jongetjes worden gedreven.

Koopwaar langs de gehele route, onder rieten overkappingen of zo in de gloeiende zon. Markten waar de geiten en kippen tussen het koopwaar door scharrelen, o.a. 2e handskleding ijzeren kookpotten stukken vlees groenten enz. worden aangeboden.

Maar ook kerken en moskeeën rijden we voorbij, er zijn hier ontelbaar veel geloven die allemaal in harmonie samenleven. Ook zien we de putten waar de kinderen met emmers water lopen en vrouwen de was doen.

Een beetje een schaamtegevoel overvalt je wel als je in een auto met airco daar tussendoor rijdt.

We bezoeken nog een Art en Craftsmarkt en arriveren rond half zes in onze lodge; Cool Runnings pal aan het meer. We nemen een douche en om 7 uur brengt Johnnie ons naar een hotel voor het diner. Daar besluiten we om buiten op het terras te gaan eten, pal aan het strand. We waren zowat de enige gasten die buiten zaten, we ontdekten al snel waarom. ..De wind stak op en de bliksem zagen we boven het meer. Met 2 handen moesten we onze glazen vasthouden, ook het broodmandje was niet veilig. Dus uiteindelijk toch maar binnen gegeten.

Kortom het was weer een dag vol contrasten.

Benieuwd wat morgen ons brengt.

Liefs van Lies en Irma

Bedankt voor jullie reacties op onze schrijfseltjes. Fijn dat jullie meeleven.

Werkdag

Het is nu woensdagavond en we liggen op bed onder ons muskietennet stinkend naar de deet =anti muggenspul.

We hadden een gezellig weekend waarin we niet teveel hebben gedaan. Wat gelezen, gewassen gekletst en gekaart (sinds jaren weer eens getoept)

Maandag weer naar ons project, waar we een beetje routine beginnen te krijgen. We snappen een beetje hoe het werkt; om 8 uur komt de dagploeg van de huismoeders, de overdracht volgt na een gezamenlijk moment van devotie. Dat is een wisselende invulling gebed, bijbel gezang of een afgeraffeld gebedje. Vandaag zongen de vrouwen een mooi meerstemmig lied. Dan volgt een opsomming van de baby-namen met de status van afgelopen nacht. Daarna aan het werk, luiers verschonen (nee geen pampers) flesjes geven en spelen.

Om 10 uur een snack, dat varieerde van banaan tot mango. Om 11 uur pap, een soort brinta aangelengd met van alles wat, vis pinda of banaan.

Dan even na 12 uur sima-time

Dan naar bed en als ze dan wakker worden rond 2 uur half 3 nog eens verschonen, flesje geven en dan gaan wij naar huis. Tussendoor vouwen we samen met de huismoeders de was op.

Vandaag heb ik ook op de heenweg een aantal foto's gemaakt want die zeggen vaak meer dan woorden.

Foto's: we vertrekken om 7.15 uur naar ons project het is dan al 25 graden.

* De zon in de rug zoals je ziet aan de schaduw. ( Rugzak van Lies bevat 5 flesjes water)

* Eerste straat is die waaraan ons huis ligt, mooie huizen achter hoger muren.

* Een huis in aanbouw, steiger niet arbotechnisch verantwoord!

* Fietstaxi, Lies erbij om die mensen niet in verlegenheid te brengen.

* Scherp contrast tussen mensen die het land bewerken met de hand en aan de andre van de straat mooie huizen prikkeldraad op de muur grote poorten en idem auto's.

* Een winkel/salon waar je alles voor de bruiloft kunt regelen.

* Een straatlantaarn aan een houten paal, en beetje gammel maar wel met een spaarlamp.

* Een mevrouw met een mand fruit op haar hoofd.

* En dan zijn we gearriveerd bij House of Hope nog voor 8 uur. Temperatuur loopt vandaag op naar 32 graden.

* Morgen gelukkig een beetje warmer!!

Vrije zaterdag 11-11-2017

Vrije dag vandaag. 3 van onze huisgenoten gaan vandaag hyken,ze vertrekken om half zeven in de ochtend. Een van de meisjes, Karlijn , gaat vertrekken, ze vervolgd haar reis met de back-pack richting Zuid Malawi. Zomba is haar eerste doel. We zwaaien haar uit als ze in de Tuktuk richting Lilongwe gaat voor een busreis van 6 uur.

We moeten de was klaarleggen voor Lukia, voor 100 kwatcha per kledingstuk regelt zij dat, we vinden onze spullen 's avonds netjes gevouwen weer terug. ( 100 kwatcha = 12 cent)

Lukia komt 4x in de week om het huisje schoon te maken en de was te doen.

In de middag gaan wij met William in de Tuktuk naar de stad. Omdat wij daar de weg nog niet weten gaat Victoria onze Noorse huisgenote mee. De supermarkt doen we als laatste, daar haalt William ons weer op. Hij is betrouwbaar en werkt voor een vaste prijs.

We gaan naar de markt voor fruit en groenten, maar er is van alles te koop. Levende kippen en gebakken aardappelen, daar willen we natuurlijk een foto van maken, dat vraag je hier eerst, soms mag dat zo, soms laten ze je daarvoor betalen. Als laatste halen we het fruit. Binnen 10 seconden staan er wel 8 mannen om ons heen die van alles willen verkopen. Het is erg wennen dat ze zo dicht bij je komen staan, echt in je nek staan te hijgen.

Daarna steken we over naar de 2e handskleding markt. Dat gaat tegen betaling over een brug, dat geld is voor onderhoud van de houten brug....is hard nodig ook. Zie de foto's. Aan de linkerkant van de brug is het land bewerkt, rechts is de stortplaats. We denken nu te weten waar onze kleren die we in de zakken stoppen blijven. Ongelooflijk wat een boel kledingstukken bij allemaal verschillende stands. Je kunt ze ter plekke passen en laten vermaken.

Toen terug voor de overige boodschappen die we voor 2 dagen doen. We komen al een bekende tegen, hij herkende ons van de woensdag. Wij moesten echt naar zijn kunstwerken komen kijken. Pfff vermoeiend zo'n achtervolger. We noemen hem de artist.

Naar huis en lekker even buiten zitten. We hebben vanaf 11 uur in de ochtend geen stroom. Dus koken we op 2 gasflessen ons avondmaal. Lies en ik koken dus hoeven we niet af te wassen vandaag. De jeugd heeft voordat we naar bed gaan de keuken helemaal leeggeruimd en met spuitbussen de kakkerlakken proberen te verjagen.

We zijn benieuwd of het echt helpt. We lopen hier in ieder geval niet op blote voeten.

Vrijdag gebedsdag

Vrijdagochtend zelf op pad om 7.15 uur. Nu wel op schoenen ipv sandalen, dat loopt niet lekker in steentjes.

Voor 8 uur waren wij present maar mochten nog niet binnen. Wat bleek. . Vrijdag was gebedsdag en kirt na achten reed een busje voor met 6 mannen en 2 vrouwen van de congregatie die mee kwamen bidden. Eerst de bijbel die speciaal voor ons in het Engels werd vertaald. Daarom duurde het nog een beetje langer. Ruim 2 uur duurde dat.

Daarna gesprek gehad met mevrouw die daar de leiding had.

In de middag nog even een verdrietig moment omdat een kindje werd opgehaald door zijn vader en een tante. Na 2 jaar verblijf in het House of Hope gaan ze, als het kan, terug naar familie of een ander tehuis. Dit jongetje huilde heel erg toen ze hem echt meenamen. Dan kun je het echt niet droog houden. Ook wordt er af en toe een baby geadopteerd. Op dit moment komt er iedere dag een echtpaar op bezoek om te knuffelen met "hun toekomstig zoontje". Heel leuk om te zien.

Om 3 uur hebben we de kuierlatten genomen. Nog even lekker in de zon gezeten en gekletst met de anderen. Een nieuw meisje had haar eerste werkdag en iedereen is in elkaar geïnteresseerd. s' Avonds nog even een verdrietig berichtje, de oma van een huisgenoot was plotseling overleden. Nog even bij elkaar gezeten en toen naar bed.

De rest bewaren we voor later.

Groetjes en fijn weekend van Lies en Irma

Aan het werk

Bete allemaal,

Zaterdag morgen even tijd voor een korte update, we hebben immers een vrije dag.

Donderdag zijn we voor het eerst naar ons project gegaan. Maartje van Doingoood liep de eerste dag met ons om de weg te wijzen. We lopen elke dag ongeveer45 minuten hen en terug. Met de rugzak waarin boterhammen en water, vooral veel water zit. Het water uit de kraan mogen we niet drinken, dus altijd flesjes mee. De teamleider van het " House of Hope" was er niet, (vergeten waarschijnlijk) om ons te verwelkomen. Wel waren er een aantal huismoeders, die bezig watten de babies it bed te halen en te verschonen. 2 babykamers met elk 5 kindjes. 6 jongens en 4 meisjes variërend in leeftijd van 4 maanden tot 2 jaar. Op een meisje na, die is al 3 maar mag nog even blijven.

Het is een project van het Ministery of Hope en veelal gefinancierd door de kerk. Verder afhankelijk van particuliere donaties.

Wij mochten meteen beginnen bij het helpen van " changing dipers". Goede binnenkomer! ! Daarna kwamen de flesjes en de pap tevoorschijn, die kindjes krijgen zoveel eten dat is niet normaal voor Nederlandse begrippen. Kwalitatief weet ik niet of het goed is maar we veel. Daarna spelen en knuffelen soms doen de kindjes een tukje tussendoor.

Om 12 uur is het Simatime zoals ze dat roepen. Dan krijgt iedereen als lunch sima, een soort van maispap, dat met de handen wordt gegeten. Daarna rusttijd ook voor de huismoeders en voor de volunteers. Wij zijn lekker buiten gaan zitten met ons boterhammetje (met pasta).

Om 2 uur luiers verschonen en weer melk geven. Om 3 uur zijn wij naar huis gegaan.

Genoeg voor de eerste dag. Mevrouw de cheffin wilde ons nog wel spreken maar wij dachten dat dat vrijdag wel kon. De weg naar huis weer gevonden, nee niks Google maps.

Onze huisgenoten hebben lekker voor ons gekookt op een gaspit, hele dag geen stroom gehad, lekker eenpansgerechten dus. Wij moesten afwassen. Lekker op tijd naar bed.

Dat was donderdag!!

Kennismaken Lilongwe

Gearriveerd na een lange reis. Vanaf Dusseldorf naar Amsterdam, dan naar Nairobi. Daar wachten we 5 uur op de volgende vlucht. We vliegen met een tussenstop in Botswana, Nampula airport, naar Lilongwe. Daar komen we na een reis van bijna 24 uur aan

Op tijd naar bed nadat we gezellig hebben gegeten met onze huisgenoten. Bij kaarslicht, niet voor de romantiek maar omdat er geen stroom is. Dus ook alleen koud water, koken gaat dan op een gasfles. Hierover later meer.

Vanmorgen om 5 uur opgestaan. Het is hier namelijk heel vroeg licht.

Om 8 uur haalt Maartje ons op voor een city-tour. Ook gaan we kennismaken met allerlei soorten van vervoer. Eerst een stukje lopen, dan op de fietstaxi, iedereen achterop bij een local! Bijzondere ervaring. Daarna in de minibus, met 10 personen in een busje. Door de stad gewandeld achter Maartje aan. De markt over gelopen en ook nog boodschappen gedaan in de supermarkt. Met de Tuktuk terug, William de bestuurder brengt ons veilig thuis. Op de markt nog lappen stof gescoord omdat de mensen op het project het op prijs stellen dat we rokken dragen.

Vanavond uit eten met de groep in een restaurant omdat er een meisje weggaat. Afscheidsetentje dus.

Morgen voor het eerst naar ons project. Spannend.

Veel liefs van Lies en Irma.

Ps het is hier ruim 30 graden dus heet.

Klaar voor vertrek

Beste familie, vrienden en andere volgers,

Wij zijn er klaar voor...spannend! Ons avontuur kan beginnen.
We hebben gepakt...en nog eens gepakt......, we hopen dat we niks vergeten zijn!

Alvast bedankt voor alle berichten, kaartjes en appjes waarin jullie ons een mooie tijd toewensen.
Uiteraard gaan we proberen regelmatig een bericht achter te laten, maar reken niet op een dagelijkse update. We kregen gisteravond nog een bericht vanuit Malawi of we vooral zaklampen en hoofdlampen mee willen brengen, de laatste tijd was er nogal veel stroomuitval.
We zullen dan verstoken blijven van TV Radio en opladen van onze telefoons kan dus ook niet altijd.

Omdat de avond al vroeg valt (6 uur) zullen we waarschijnlijk op tijd in bed liggen, waardoor we uitgerust op ons werk aankomen! Ieder nadeel.......
We hopen morgenmiddag om 14.30uur in Lilongwe te landen, we hebben er zin in!

Welkom op mijn Reislog!

Hallo en welkom op ons reislog!

Dé plaats om op de hoogte te blijven van alle avonturen en ervaringen tijdens deze reis. Vanaf nu zul je hier dan ook regelmatig nieuwe verhalen en foto's vinden, en via de kaart weet je altijd precies waar wij ons bevinden en waar we zijn geweest! Meer informatie over ons en de reis die we gaan maken vind je in het profiel.

Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor onze mailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom.

Ik zie je graag terug op ons reislog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter!

Leuk dat je met ons meereist!