irmaliesmalawi.reismee.nl

Laatste werkweek Crisis Nursery

Ja jullie lezen het goed. ..Deze week is omgevlogen en op vrijdagochtend hebben wij afscheid genomen van alle kindjes en de moeders in het huis. Eerst hadden we een kort evaluatie gesprek met de directrice van het huis Catherine en de coördinator van Doingoood Maartje.
Daarna kregen we in de zaal in het bijzijn van de moeders en een aantal van de kindjes een certificaat van waardering en een mooi dankwoord van Maartje.
Ook Catherine deed een duit in het zakje en zei blij te zijn met de hulp die we hadden geboden en dat ze ons zouden missen, vooral ook de kindjes. Of we volgend jaar vooral terug wilden komen.
Als klap op de vuurpijl werden we toegezongen door de dames, erg ontroerend. Gelukkig heeft Maartje een deel daarvan opgenomen; kunnen we thuis op ons gemak nog eens luisteren.
Dit alles was op vrijdagochtend en om 10 uur zijn we met de Tuktuk van William naar een ander project van doingoood gegaan. Bij House of Glory werkt een huisgenoot van ons; Henriette. Die werkt daar op school en bij het voedselprogramma. Lies en ik hebben de ogen uitgekeken...kindjes in de klas op de vloer, de muurplaten, de cijfers en letters op de muur geschilderd.
Ze hebben in de ochtend les en
's middags sluiten ze aan in de rij voor een bakje rijst. Dat is vaak de enige reden om naar school te komen. Lies en ik delen rijst uit en er is niet genoeg voor alle kindjes. Die hebben vandaag dus niets. Ook is er een project voor weduwen, die hebben eerst een aantal naailessen gevolgd en werken nu samen in het naai atelier. Daar maken ze naaiwerk op bestelling. Wij laten onze chechenzi (roklappen) omzomen. Ook werken ze aan een paar schorten voor Maartje. Mooie stofjes hier allemaal.
Het is een echte Village en we lopen er
samen doorheen, achtervolgd door een heleboel kindertjes. Ook over het marktje waar ik nog een lapje koop.
Erg veel indrukken en Lies en ik bespreken het feit dat dit niet te vertellen of uit te leggen is thuis.
Zaterdagochtend vroeg op, we besluiten een wandeling te maken, de laatste 2 dagen zijn we immers als gevolg van de regen met de Tuktuk of auto geweest.
Daarna met een huisgenoot in de Tuktuk naar de lapjesmarkt er is een fantastische keuze en voor een klein prijsje. Ik moet opletten niet te hebberig te worden..
Kan niet mee in het koffer.
Lunchafspraak met Maartje, afscheid doet ze vandaag, omdat ze naar Zomba gaat op zondagochtend. We zitten bij ruim 25 graden heerlijk in de schaduw op een mooi terras en we praten na over ons verblijf hier en komen tot de conclusie dat we allemaal tevreden terugkijken op deze periode.
Daarna naar de stad voor de boodschappen van vanavond, Lies en ik koken waarschijnlijk voor de laatste keer hier. Geen stroom vanaf 11 uur vanochtend dus tot morgenvroeg (24 uur later) donker en heerlijk koud water,,,ook in de douche.
Morgenochtend gaan we met ons vijven naar de kerk. Daar dansen en zingen ze is ons beloofd...dus wij zijn benieuwd. Hierbij wat fotootjes die een en ander verduidelijken.

Liefs Lies en Irma

Marianne

Wat een andere wereld, we hebben het goed hier. Prachtige lappen stof! Het is zeer waarschijnlijk dat het Vlisco stoffen zijn, uit Helmond, die produceren voornamelijk voor de Afrikaanse markt. Komen ze weer terug in Brabant, grappig:) Geniet lekker van deze laatste dagen en een goede vlucht naar huis. ✈
Groetjes Marianne

Miet en Piet.

Hoi Lies en Irma,
Wat fijn te horen wat jullie beide daar hebben beleefd.
Jullie zullen de kinderen wel heel erg gaan missen,
als je weer terug bent, en ook het land .
Geniet nog de laatste dagen, en een goede vlucht
naar huis ✈️ Gr. uit het natte Leende

Rinie

Zo die Irma en Lies. Jullie hebben wel heel wat beleefd. Wat mooi dat jullie dit hebben gedaan. Nog hele fijne dagen. Goeie terugreis. Groetjes

Jan en Mieke Valkenburg

Wat gaat de tijd toch snel. Mooi om jullie verhalen te lezen en het zal inderdaad niet allemaal uit te leggen zijn wat je allemaal ziet en voelt.
Wat een prachtige kleurrijke foto's erbij.
Wij wensen jullie een goede reis naar huis, doe de dikke jas maar weer aan!

Annie en Martin

Het zit er voor jullie bijna op, wat een fantastische tijd hebben jullie gehad en wat een verhalen en prachtige foto's. We hebben er van genoten. Een hele goede reis terug naar huis en voor woensdag welkom thuis in Maarheeze

Hetty

Die geweldige ervaring nemen ze jullie niet meer af. Wederom mooie foto’s die een goed beeld geven van de situatie. Die 4 weken zIjn omgevlogen. Fijn je straks weer te zien Irma. Geniet nog van de laatste dagen.
Dikke knuffel?

Annie en Gerard Kirkels

Leuke foto's , ja waar blijft de tijd, neem wel een beetje van de temperatuur mee naar ons koude kikkerland,goeie reis terug en tot ziens in Maarheeze, groetjes!!!

Fam. Janssen

Hei lies en Irma,

Geniet de laatste dagen en een veilige reis terug. Tot snel. ....

Carla v Gils

Hallo Irma en Lies,

Wat hebben jullie toch een indrukwekkende tijd gehad.
Het zal niet meevallen om afscheid te nemen!
Ik zal jullie reisverslagen missen, het was geweldig leuk om jullie zo te volgen.
Geniet nog van de laatste dagen.
Ik wens jullie een hele goede reis terug.

Tot ziens Carla v Gils

Hannie

Hoi Lies en Irma.
Zo te lezen hebben jullie een geweldige tijd gehad.
Maar ja ook aan leuke dingen komt een eind.
Geniet nog van de laatste paar dagen.
Ik ben benieuwd naar jullie verhalen.
Een hele fijne terugreis gewenst.
En ja, trek een warme jas aan want je
komt weer in dit koude kikkerlandje.
heel veel groeten
Thieu en Hannie en natuurlijk van ons mam

Mariëlle

Wat bijzonder wat jullie hebben meegemaakt. Pakken ze niet meer af. Geniet nog even en een veilige terugreis.

Liefs Mariëlle ♥️

Miek

Leuk om dit allemaal mee te maken, maar 't lijkt me verschrikkelijk als je rijst staat uit te delen en de laatste kindjes krijgen niks. Dat is toch om te janken, goh wat erg. Maar dames deze maand is omgevlogen zeker voor jullie, maar voor ons ook. Een heel fijn slot van deze vakantie en een goede terugvlucht.

Lianne

Aan alles komt een einde, dus ook aan jullie verblijf in Malawi. Het zal een indrukwekkende periode zijn geweest, maar ook een die veel voldoening geeft. Geniet van de laatste dagen daar en een goede en veilige terugreis gewenst. Tot ziens.

Dolf

Ja weer een prachtig verhaal en foto's. Het is voorbij gevlogen, 4 weken zijn zo om, althans in mijn beleving.
Hopelijk een voorspoedige thuisreis en bereid je maar voor op iets lagere temperaturen.
Tot in "Mares".
Groet Dolf