irmaliesmalawi.reismee.nl

Safari in Zambia

Donderdag ochtend 7.00 uur haalt Maartje (coördinator Doingoood) ons op. Om half acht worden we verwacht bij Tiboko hotel in Lilongwe waar we worden verzocht in busjes te stappen richting South Luanga National Park in buurland Zambia.

2 grensposten en in totaal 8 uur later staan we aan de rivier die ons kamp scheid van het nationaal park. Eerst krijgen we een rondleiding waarna de regels van het park ons worden verteld. Niks buiten laten liggen, anders gaan de apen ermee vandoor. Alle snoep en koekjes, eten in het algemeen leveren we in, om te voorkomen dat de Olifanten erop af komen. We krijgen onze onderkomens toegewezen, Lies en ik samen in een luxe tent waarin 2 bedden een nachtkastje en een kastje voor onze kleren staan. We gaan hier slapen samen onder 1 muskietennet. Spullen in de tent gelegd badkleding aan en naar het zwembad. Hoezo vakantie. We zijn met 6 personen, 5 vrijwilligers en onze coördinator. Om 6 uur is er eten, heel lekker, onder een grote open tent aan de rivieroever. Daarna nog een drankje in de bar en en op tijd naar bed, we worden immers om 5 uur gewekt voor onze eerste rit in de jeep.

Wil je s nachts naar het toiletgebouw, dan mag dat uitsluitend met een guard. Die waarschuw je met je zaklamp, wacht voor je tent tot hij er is en hij heeft gecontroleerd of alles veilig is. De eerste nacht gingen wij samen, en toen wees die jongen ons op een groot nijlpaard dat rustig op het terrein stond te grazen. Van rustig slapen was toch al geen sprake, zoveel nachtelijke geluiden zijn wij niet gewend. Krijsende apen, nijlpaarden die brullen en heeeeel veel insecten.

Het nijlpaard is het meest gevaarlijke dier van Afrika, hij veroorzaakt de meeste dodelijke ongelukken.

Eerste drive om 6 uur 's morgens, in een woord geweldig. Met 10 personen in de open auto, wij 6 en een stel uit de USA met 2 schattige kindjes. We hebben zoveel dieren gezien, teveel om op te noemen, dus even naar de foto's kijken.

Maar ook het gewoon zitten rondkijken in stilte met een windje door je haren en hopen dat je een dier kunt spotten, is fantastisch.

Om 10 uur terug in het kamp. Tijd om te relaxen, eten en een drankje, want om 4 uur staat de volgende game drive gepland. Echter om half 3 begint het te stormen, we kunnen de bar nog net bereiken. Maar de bui gaat niet zo snel over en wij moeten door de stromende regen rennen, de takken vliegen ons om de oren en onze slippers overleven het niet. Wij wel en een half uur later als gepland vertrekken we weer. Samen met chauffeur Isaac en bijrijder cq lichtman Jacob, want deze rit gaat dus vanaf 6 uur door het donker. Dit is de meest bijzonder trip van de 4 die we maken, we zijn er namelijk getuige van hoe een groep van 6 leeuwinnen (met 3 welpen) een wild varken vangt en dat daarna gezamenlijk opeten. Het schreeuwen van het varken ging door merg en been, de natuur kan mooi maar dus ook heel wreed zijn!

Om 8 uur terug in het kamp, samen eten en op tijd naar bed want het programma van zaterdag ziet er hetzelfde uit.

Die dag geen regen maar onze laatste avond sluiten we af met vuurwerk in de vorm van een geweldig onweer op een mooie afstand. Wij houden het droog.

Op zondag mogen we uitslapen tot 6 uur, we verlaten het kamp en worden uitgezwaaid door de bavianen.

Groetjes van Lies en Irma

De Westphal's

Alweer een spannend geschreven bericht.
Geweldig wat jullie allemaal beleven. In gedachten beleven we het met jullie mee alleen de geluiden en de geur van de natuur en de dieren misten we .
Veel plezier nog en geniet met volle teugen .
Groetjes van ons

cvgansewinkel

Geweldig dat was weer een mooi weekend.En morgen weer fris aan de slag.Nog een fijne tijd samen.
Gr

Truus

Wat een verhaal, wel echt genoten lees ik. Nog even genieten en dan morgen weer aan het werk.

De Thijsjes

Wat een bijzondere ervaring wat jullie beleven.
Zo zie je dat de natuur ook andere kanten heeft,
maar wel heel mooi.
Geniet nog van de tijd dat jullie samen daar zijn.
gr. uit het koude Leende.

Hans & Lianne

Geweldig dames deze safari, heel "vet" om te lezen en de foto's doen de rest. En dan beginnen jullie morgen al weer aan de laatste week, volgens mij is het omgevlogen. Geniet nog van die week en veel plezier.

Hetty

Dat zullen heftige dagen zijn geweest. Wat hebben jullie veel gezien. Mooie foto’s. Wat gaat de tijd snel. Nog een week en dan weer naar ons koude kikkerlandje. Hier zitten ze niet vaak op de bril volgens mij?. Nog hele fijne week toegewenst. Maak er iets onvergetelijks van. Dikke knuffel ?

Leny Jaanen

Hoi Irma en Lies

Wat leuk om jullie avonturen te lezen en wat een mooie ervaringen hebben jullie al opgedaan. Geniet nog van de komende weken.... en bovenal en van jullie mooie werk bij het House of Hope!

john

echt heel gaaf!

Lotte

Wauw, zoveel dieren gezien! Jaloers :) Veel succes weer deze week bij de kindjes x

Jolanda

Hoi Irma en Lies
Erg mooie verhalen fijn om te lezen en een erg leuk wat jullie allemaal mee maken. Nog een fijne week .

Nancy Kirkels

Wat een prachtige avonturen zeg. Dat je dit op je 70e nog meemaakt Lieske! Het klinkt allemaal heel erg gaaf! Kom je binnenkort je hartje inleveren, dan hoor ik graag alle verhalen. Liefs Nancy

Erica

Echt te gek Lies en Irma! nog een hele fijne week!
Liefs Erica

Boetje

Die dieren op safari wisten ook vast niet wat ze zagen toen jullie langsreden. Ook voor hen een hele beleving ?.

Zonder gein prachtige verslagen om nooit te vergeten.

Mo

WoW klinkt spectaculair ! Geniet ervan dames