irmaliesmalawi.reismee.nl

Chicondo Malawi

Chicondo Malawi

Dat betekend: Ik hou van je Malawi, in het chechewa, de lokale taal van dit mooie land.
Zondagochtend zijn we weer vroeg uit de veren. Het is hier, aan het meer, zo mogelijk nog heter dan in Lilongwe.
We starten de dag met een strand wandeling, maar we zijn om 6 uur echt niet de eersten daar. Er wordt al volop de was gedaan en de mensen wassen zichzelf ook in het meer. Eerst lekker inzepen en dan, plons erin. Dit meer is op 2 na het grootste van het continent. Het is 560 km lang en 75 km breed. Oppervlakte 29.600 km2, dus plaats genoeg voor iedereen. Na het ontbijt worden we om 9.30 uur opgehaald door James de lokale gids. We maken een wandeling door het plaatsje, een villagetour.
We beginnen op het strand langs de vissersboten en de netten, ook hier geiten en kippen op het strand. Eerst langs de kano-bouwer. Uit een dikke boom, die ze uithollen en aan een kant afplatten voor de balans. Dan verder langs de huisjes, de mensen proberen toch door middel van rietmatten enige privacy te krijgen. De huisjes zijn uit zelfgebakken stenen opgetrokken, rode aarde die in een soort van ovens in blokken worden gemaakt. Vaak metselen ze met modder. Het dak is van gras (riet) toen ik vroeg aan James of het dan niet binnenregende liet hij zien dat onder het riet zwarte landbouwplastic zat. Er zat zelfs een slot op de deur. Wel ramen maar geen glas erin, geen meubels want zitten doet iedereen op de grond. Een huisje is denk ik 10m2 en daar wonen dan soms 7 mensen in. Voor de dieren hebben ze aparte verblijven dat wel, we zagen een geitenhok en een ganzenverblijf.
City of hot sand noemen ze het daar, wij weten nu waarom!!
Omdat het een vissersplaats is moeten ze die vis ook verwerken, ze leggen die visjes op een lange tafel van riet te drogen. De hele dag staan de mensen, in de gloeiende zon die vissen om te draaien. Als ze droog zijn worden ze verpakt en gaan ze naar Lilongwe om te verkopen. Hoeveel tafels er stonden was niet te tellen, honderden. (Zie foto)
We zien een weeshuis gerund door een Duitse man, een schooltje in aanbouw en een Moskee. Het is rustig volgens de gids omdat het zondag, dus kerkdag is.
Terug in de lodge drinken we wat en gaan even lekker in een luie stoel onder een boom liggen. Na de lunch wacht ons immers een boottocht waarvan we eigenlijk niet weten wat ons te wachten staat. James heeft wel de boot aangewezen, wij vroegen ons toen al af hoe we daar in moesten komen...
Een stuk lopen door het water en dan klimmen, erg stabiel leek de boot niet maar om ons gerust te stellen kregen we een zwemvest aan.
Mooie tocht, we stopten bij een eiland waar we al klimmend over de rotsen een mooi zitplekje kregen. De jongens gingen snorkelen en vissen vangen. Na een uur gingen we weer en zagen we de zeearenden, die door de bootjongens werden gelokt met visjes die ze op een stokje hadden gestoken, daardoor bleven die drijven. Een prachtig gezicht die grote vogels. Fotograferen lukte niet echt goed maar heel bijzonder.
Ook aan mooie zondagen komt een einde en Johnnie haalt ons om 16.15 op. We zijn om half zeven weer "thuis"
' s avonds een pizza en op tijd naar bed.
Morgen weer werken.

Lies en Irma

Truus

Weer een ervaring rijker. En prachtig om de zeearenden van o dichtbij te zíen. Wat een groot meer het lijkt qua afmeting wel een zee. Leuke foto op de berg.

Dolf

Hoi Irma , Lies,

Weer een mooi verhaal en mooi weekend achter de rug. Ook mooie foto's.
Maar nu weer een week werken.
Wat staat er volgende week op de planning ? Of is het dan een rustig weekend aan huis.?
Groet Dolf

Hans & Lianne

Dag dames, leuk om jullie belevenissen weer te lezen en er ook nog wat van op te steken. Het is en blijft een geweldige ervaring denken wij. Geniet er nog maar van. Groetjes uit een regenachtig Maarheeze.....

Conny

Wauw wat een indrukken en belevenis. Geniet nog van alles wat nog komt.

Miet en Piet

Wat een belevenis daar , geniet er van.
Moet de gr. doen van Jolanda,
en nog een mooie tijd wensen voor jullie
van uit Canada.

Jan en Mieke Valkenburg

Hoi Irma en Lies,

Wat geweldig om jullie verhalen te lezen, prachtig om met je eigen chauffeur/ gids zo'n mooie trip te maken. Bij de kleine kindjes zijn jullie extra handen natuurlijk heel erg welkom. Een bijzondere reis was en is het en wordt met dag mooier. Groetjes (uit een regenachtig Maarheeze).

Miek

Hallo Dames, wat een belevenissen weer. Mooi om te lezen, en voor jullie ongelofelijk veel indrukken die op jullie afkomen. Lijkt me geweldig om die zeearenden van dichtbij te zien. Span-wijdte ruim 3 meter is 't niet ? Nou geniet met volle teugen, en zeker van de lekkere warmte want die is hier ver te zoeken.
Groet Miek

Erica

hey Lies en Irma, wauw wat mooi om te lezen wat jullie meemaken daar! Veel succes verder met jullie avontuur. En Liesje uitkijken voor je weet wel (hihi).
Groetjes

Hetty

Het is gewoon gaaf dat wij door jullie verhalen zo’n goed beeld krijgen van het leven in Malawi. Maar joh, wat gaat de tijd snel. Alweer twee weken voorbij. Dubbel genieten dus. Knuffel?

Mieke

Chicondo tante Lies & Irma, wat een heerlijke verhalen elke keer! Mooi verwoord, alsof we er echt bij zijn. Jullie zijn op de helft van jullie avontuur. Maak nog maar veel mooie herinneringen, ik kijk uit naar jullie thuiskomst, knuffel

Mariëlle

Ik volg jullie verhalen. Wat leuk om te lezen en de mooie foto's te zien. Maak er nog een mooie reis van. Liefs Mariëlle ♥️

anke

wat een mooie avonturen, zeer bijzonder!
gaaf dat jullie dit samen doen!!
geniet er lekker van
x anke