irmaliesmalawi.reismee.nl

Avontuur, cultuur en natuur

Dit weekend gaan we samen met onze privechaffeur cq gids Johnnie 2 dagen op stap.

We vertrekken zaterdagochtend om 07.30 uur, mooi op tijd. Onze eindbestemming voor vandaag is Sengabay, pal aan het Malawi meer.

Eerst bezoeken we de Rock Paintings in het Mphunzi Area. Tekeningen van 10.000 jaar oud gemaakt door de pygmeeën, zogenaamde bosjesmannen of little people. We arriveren daar rond half tien. Om dit allemaal te kunnen zien moeten we samen met onze gids John een flinke klim maken van ongeveer een half uur. Lastig tegen die rotswand bij deze temperatuur maar het resultaat is de moeite waard. Een fantastisch uitzicht en mooie dierentekeningen in de rotswand.

Na de afdaling nog wat andere bijzonderheden bekeken, maar de tijd ontbrak om alle tekeningen (Unesco beschermd) te bekijken. We zitten hier dan op de grens met Mozambique. We rijden verder naar Mua Mission om het Ku Ngoni museum te bezoeken. Zeer de moeite waard. Het verteld de historie van 3 bevolkingsgroepen, hun gebruiken symbolen en rituelen. Dit in de vorm van poppen tekeningen foto's en maskers. Er is ook een galerie met veel houtsnijwerk.

Na 1 uur vervolgen we onze weg, de hele route rijden we langs hutten hutjes en nederzettingen. We komen ogen tekort voor zoveel indrukken, Lies zittend op de achterbank werd er stil van. Uitleggen hoe die mensen daar leven, wonen en werken is bijna onmogelijk. We stoppen voor overstekende geiten en koeien, die door kleine jongetjes worden gedreven.

Koopwaar langs de gehele route, onder rieten overkappingen of zo in de gloeiende zon. Markten waar de geiten en kippen tussen het koopwaar door scharrelen, o.a. 2e handskleding ijzeren kookpotten stukken vlees groenten enz. worden aangeboden.

Maar ook kerken en moskeeën rijden we voorbij, er zijn hier ontelbaar veel geloven die allemaal in harmonie samenleven. Ook zien we de putten waar de kinderen met emmers water lopen en vrouwen de was doen.

Een beetje een schaamtegevoel overvalt je wel als je in een auto met airco daar tussendoor rijdt.

We bezoeken nog een Art en Craftsmarkt en arriveren rond half zes in onze lodge; Cool Runnings pal aan het meer. We nemen een douche en om 7 uur brengt Johnnie ons naar een hotel voor het diner. Daar besluiten we om buiten op het terras te gaan eten, pal aan het strand. We waren zowat de enige gasten die buiten zaten, we ontdekten al snel waarom. ..De wind stak op en de bliksem zagen we boven het meer. Met 2 handen moesten we onze glazen vasthouden, ook het broodmandje was niet veilig. Dus uiteindelijk toch maar binnen gegeten.

Kortom het was weer een dag vol contrasten.

Benieuwd wat morgen ons brengt.

Liefs van Lies en Irma

Bedankt voor jullie reacties op onze schrijfseltjes. Fijn dat jullie meeleven.

Marianne

Wauw, wat een ervaringen!
Fijn dat we zo een beetje mee mogen reizen. Een hele fijne dag morgen.
Groetjes Peter en Marianne

Truus

Weer een leuk verhaal gelezen. Mooie foto's en geniet van jullie strand-weekend. Even iets anders en lekker even ontspannen. Heb je intussen al met warm water kunnen douchen ? Of hebben jullie nog steeds problemen met de stroom? Geniet ervan!!

Miet Thijssen

Hoi Lies en Irma,
Wat een belevenis zeg, geniet van de laatste weken
en van de mensen daar vooral de kinderen.
gr,uit Leende.

Riekie

Mooi verhaal
En mooie foto's

Rita

Jullie willen niet weten hoe benieuwd ik ben naar jullie uitgebreide verhalen. Super fijn en boeiend om zo al een beetje een indruk te krijgen van jullie avontuur. En dat Lies stil wordt van al die indrukken zegt al genoeg, toch?? Groetjes uit Mares?

Miek

Hallo daar samen,
wat een verhalen, en wat een mooie foto's. Zo krijgen we wel een klein beetje de indruk hoe 't er daar aan toe gaat. Mooi om allemaal mee te maken. Geniet nog met volle teugen en tot het volgende verslag.
Groet en hou je haaks.

De Westphals

Wat een mooi en spannend geschreven verslag ,we hebben het kunnen lezen of we er zelf bij waren
We vertellen de verslagen door aan Tom ook hij geniet ervan ,heel veel groeten van Tom en ook van ons .
We kijken al uit naar jullie volgende verslag .
Doei doei

Carla v Gils

Hallo Lies en Irma,

Bedankt weer voor dit prachtige verslag!
Wat een geweldige ervaringen doen jullie op.
Heel veel plezier en geniet ervan!!

groetjes Carla

Lia

Wauw wat een indrukwekkend verhaal. Groetjes van Michel en Lia

Petra

Wat een avonturen beleven jullie. Geweldig geniet er van want 2 dagen zijn zo voorbij.
Groetjes en nog veel plezier

Mia Nouwen

Hallo Lies en Irma,
Wat een mooi verhaal,geweldig.
Lijkt me mooi om daar vrijwilligerswek te doen,heel dankbaar ook.
Geniet nog van de laatste weken.

Hetty

?weer een mooi beeld van jullie reis. Geniet!!!!?

Peter

Hallo Lies en Irma,
Mooi om jullie verhalen te lezen, wat zullen jullie veel te vertellen hebben als jullie weer terug zijn en dan moet het mooiste nog komen. Wanneer gaan jullie op safari???? Geniet nog maar met volle teugen want die laatste twee weken vliegen om. Tot ziens ???

Annie en Martin

Hallo lieve meiden,
Wat een prachtige verhalen, we lezen ze met veel plezier. Wat maken jullie veel mee, straks heel veel te vertellen. Geniet nog maar heel erg want de tijd vliegt. Tot over 2 weken!!!

Mo

Leuk hoor !!! Geweldig om zoiets mee te mogen maken ....?

Doingoood